Jeśli instalujesz kondensator do silnika, musisz upewnić się, że masz odpowiedni sprzęt. Kondensatory są ważnym elementem każdego źródła zasilania prądem zmiennym (AC). Magazynują one energię elektryczną i rozładowują ją po zwarciu. Proces ten zapewnia czasową reakcję, która jest kluczowa dla wydajności silnika.
Kondensatory występują w różnych rozmiarach i kształtach. Ważne jest, aby wybrać taki, który jest zwymiarowany prawidłowo dla aplikacji. Mały kondensator nie zrobi wiele dla twojego silnika, ale duży może spowodować kłopoty. Ogólnie rzecz biorąc, kondensatory są urządzeniami dwuprzewodowymi, ale dostępne są również urządzenia trójprzewodowe.
Jedną z pierwszych rzeczy, które powinieneś zrobić, jest ustalenie, czy kondensator jest oceniany pod kątem ilości napięcia, które może obsłużyć. Na przykład, kondensator o pojemności 4,0 mF nie będzie w stanie zasilić baterii 9V. Należy również zwrócić uwagę na ocenę dla innych elementów, które będą podłączone do kondensatora, takich jak rezystor.
Po określeniu właściwego napięcia dla kondensatora, musisz określić, jak chcesz go okablować. Wiele osób używa wyłącznika elektrycznego lub gniazda ściennego, ale można również okablować urządzenie bezpośrednio do silnika. Posiadanie prawidłowo zainstalowanego kondensatora jest kluczowe dla efektywnego działania systemu.
Będziesz musiał podłączyć kondensator do uzwojenia początkowego silnika, aby urządzenie mogło działać. Gdy kondensator zostanie podłączony do rozrusznika, wytworzy pole magnetyczne. Gdy silnik zacznie pracować, pole magnetyczne zmieni swój kąt fazowy. Kondensator powinien być umieszczony tak, aby znajdował się w odpowiedniej odległości od silnika i aby jego pojemność mieściła się w zakresie od 1- do 100-faradów.
Kondensatory powinny być sprawdzone pod względem szczelności. Tu przyda się dobrej jakości multimetr. Najprostszym testem jest umieszczenie rezystora 20,000-ohm w poprzek zacisków kondensatora na pięć sekund. Powinien temu towarzyszyć test przepływu powietrza, aby upewnić się, że powstałe pole magnetyczne nie jest zbyt duże.
Innym ważnym testem jest wizualna inspekcja kondensatora. Sprawdź, czy nie ma wybrzuszeń i innych wad. Jest to szczególnie ważny test, jeśli kondensator jest duży. Sprawdź również, czy jest bezpiecznie rozładowany. Jeśli kondensator nie jest prawidłowo rozładowany, może stać się niebezpiecznie gorący lub wybuchnąć.
Na koniec musisz zdecydować, jak okablować swój silnik. Możesz to zrobić patrząc na schemat elektryczny. Zazwyczaj znajdziesz tam tabelę pokazującą prawidłową kolejność kolorów dla różnych połączeń elektrycznych. W niektórych przypadkach trzeba będzie oznaczyć przewody kolorową taśmą lub markerem. Jednak zawsze łatwiej jest zapisać dokładne przewody, które są zaangażowane.
Zanim zaczniesz podłączać kondensator do silnika, warto przeczytać instrukcję elektryczną i przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Niezastosowanie się do nich może spowodować zwarcie, wybuch lub awarię. Upewnij się, że chronisz swoje ręce przed iskrami i innymi zagrożeniami.