Gdy silnik nie uruchamia się prawidłowo, może być konieczna wymiana kondensatora rozruchowego. Ta prosta naprawa jest niedroga i łatwa. Ale musisz wiedzieć, które zaciski należy podłączyć przed rozpoczęciem. Jeśli nie jesteś pewien, najlepiej wezwij profesjonalnego elektryka.
Aby zidentyfikować zaciski, spójrz na schemat elektryczny na swoim urządzeniu. Będziesz chciał również oznaczyć przewody kolorowymi znacznikami. Po zidentyfikowaniu zacisków, odetnij je i podłącz nowe kondensatory do właściwych przewodów. Upewnij się, że używasz właściwego napięcia znamionowego dla nowego kondensatora. Kondensatory powinny być w zakresie od 1 do 100-faradów.
Kondensator rozruchowy jest zwykle instalowany w obwodzie uzwojenia pomocniczego silnika. Pomaga on wytworzyć pole magnetyczne, które zapewnia dodatkowy moment obrotowy dla wirnika. Gdy wirnik osiągnie określoną prędkość, przełącznik odśrodkowy odłącza uzwojenie pomocnicze od uzwojenia głównego i kondensator od obwodu.
Kondensatory startowe i biegowe są wykorzystywane w wielu zastosowaniach. Pomagają one wygładzić skoki napięcia i utrzymać płynną pracę silników elektrycznych. Kondensatory mogą przechowywać ładunek i nawet pozostać naładowane po odłączeniu zasilania. Aby zapewnić kondensatorom wystarczającą ilość ładunku, należy je połączyć w szereg. Jednak na szybkość rozładowania kondensatora ma wpływ obciążenie rezystancyjne.
W zależności od zastosowania, kondensatory są wykorzystywane do różnych funkcji. Na przykład, wentylator sufitowy wymaga kondensatora startowego, aby pomóc wirnikowi obracać się. Jednostka klimatyzacyjna używa podobnego typu kondensatora startowego.
Większość dużych silników elektrycznych z wysokim momentem rozruchowym potrzebuje zestawu kondensatora rozruchowego. Jest to pakiet, który zawiera kondensator i przekaźnik, który odłącza go od obwodu silnika, gdy wirnik osiągnie z góry określoną prędkość obrotową. Daje to uzwojeniom silnika impuls podczas fazy rozruchu, zapewniając moment obrotowy niezbędny do rozpoczęcia obracania.
Kondensatory rozruchowe są zazwyczaj spotykane w konstrukcjach dwubiegunowych, z właściwą wartością MFD dla silnika. Niektórzy producenci silników pozwalają na 10% tolerancji w mikrofaradach na kondensatorach startowych zamiennych.
Podczas usuwania starego kondensatora, trzeba będzie uważać, aby nie uszkodzić PCB olejów na płytce drukowanej. Oleje te są wyjątkowo rakotwórcze i powinny być utylizowane w specjalny sposób. Zazwyczaj wykwalifikowany elektryk zdemontuje stary kondensator i usunie olej PCB za pomocą izolowanych śrubokrętów.
Niezależnie od modelu, który wymieniasz, będziesz musiał wymienić kondensator wspólnego i zacisków zasilania. Wspólny terminal jest często oznaczony jako „C” lub „COM”. Pamiętaj, aby podłączyć nowy kondensator do zasilania i czerwonych przewodów na wentylatorze sufitowym. Po podłączeniu nowego kondensatora, obwód będzie musiał być przetestowany. Jeśli odczyt na mierniku wskazuje zero, należy usunąć stary kondensator i wymienić go.
Kondensatory Run są również podłączone do obwodu głównego cewki. Ich wspólny zacisk jest często oznaczany jako „C” i łączy się z gorącym zaciskiem po stronie obciążenia stycznika.